13 December 2015

NILAI KEAGAMAAN DAN KETUHANAN

NILAI KEAGAMAAN DAN KETUHANAN


Jules Henry (1975) mendefinisikan nilai sebagai sesuatu yang dikira baik seperti kasih sayang, baik hati, kepuasan hati, keseronokan, kejujuran, kesopanan, ketenangan dan kesederhanaan. Raths, Harmin dan Simon (1980) merumuskan nilai sebagai garis panduan umum terhadap tingkah laku. Garis panduan ini memberikan satu arah kepada kehidupan seseorang atau anggota sesuatu masyarakat. Mengikut Redfield (1953) nilai ialah suatu konsep tersurat atau tersirat bagi individu atau sifat-sifat bagi suatu kelompok yang dikehendaki yang mempengaruhi pemilihan ragam mksud dan selaga tindakan.

Di dalam nilai ini terdapat nilai keagamaan. Nilai-nilai keagamaan terdiri dari dua kata yaitu kata nilai dan keagamaan. Nilai itu sendiri adalah hakikat suatu hal yang menyebabkan hal itu dikejar oleh manusia. Nilai juga berarti keyakinan yang membuat seseorang bertindak atas dasar pilihannya. Dengan demikian nilai dapat dirumuskan sebagai sifat yang terdapat pada sesuatu yang menempatkan pada posisi yang berharga dan terhormat yakni bahwa sifat ini menjadikan sesuatu itu dicari dan dicintai, baik dicintai oleh satu orang maupun sekelompok orang, contoh hal itu adalahnasabbagiorang-orang terhormat mempunyai nilai yang tinggi, ilmu bagi ulama` mempunyai nilai yang tinggi dan keberanian bagi pemerintah mempunyai nilai yang dicintai dan sebagainya.

Berdasarkan temu ramah yang dijalankan bersama Puan Vimala, kami mendapati bahawa masyarakat India mempunyai tradisi dan kepercayaannya yang tersendiri. Menurut Puan Vimala, kepercayaan yang keluarga beliau amalkan adalah daripada kepercayaan nenek moyang mereka sendiri. Mereka menyembah Tuhan yang dikenali sebagai Murugan. Murugan mungkin lebih dikenali orang ramai keranasangat simbolik dengan perayaan Thaipusam khususnya di Batu Caves dan Pulau Pinang. Ramai yang beranggapan sambutan itu sebagai tarikh kelahiran Murugan yang juga dikenali dengan nama-nama seperti Subramaniam, Velan, Kanthan, Kumaran dan Saravanan. 

Gambar 1: Murugan


Agama Hindu terdapat enam mazhab yang menyembah Tuhan dalam bentuk Shiva, Shakti, Ganapathi, Murugan, Surya Narayanan dan Mahavishnu.
Bagaimanapun,berlaku interaksi antara keenam-enam mazhab ini.
Menurut kisah, golongan asura yang diketuai Surapadman mula memerangi golongan dewa di kayangan. Jadi, para dewa meminta bantuan daripada Shiva. Shiva menggunakan kuasa yang ada untuk “mencipta” Murugan. Kemudian, Shakti yang merupakan pasangan kepada Shiva menghadiahkan “vel” iaitu senjata khas yang bakal digunakan untuk menghapuskan Surapadman. Maka, tarikh penyerahan kuasa dalam bentuk vel itulah yang disambut sebagai Thaipusam. Itulah juga sebabnya laungan “Vel! Vel!” paling utama semasa sambutan Thaipusam. Malah, sambutan Thaipusam yang khusus bagi penganut mazhab yang menyembah Murugan juga boleh disambut penganut mazhab-mazhab lain tanpa sebarang halangan.

2.0 RUMAH IBADAT DAN IBADAT YANG SERING DILAKUKAN

Hasil daripada temubual, kami mendapati bahawa Puan Virmala sering ke kuil bagi melakukan ibadat mengikut cara mereka. Hari Selasa dan Jumaat merupakan hari wajib bagi Kaum India untuk pergi ke kuil dan beribadat. Menurut beliau lagi, setiap kuil mempunyai tuhan yang berlainan. Seperti Puan Virmala sendiri, beliau akan pergi ke kuil yang bertuhankan Murugan seperti yang dinyatakan sebelum ini. Antara Kuil Murugan yang terdapat di Malaysia ialah di Batu Cave. Puan Virmala kebiasaannya akan menjejak ke sana pada Perayaan Thaipusam.

         Gambar 2: Kuil Murugan di Batu Cave




Terdapat beberapa cara ibadat yang boleh dilakukan apabila ke kuil. Yang pertama, kaki perlulah dicuci dahulu sebelum melangkah ke dalam kuil. Seterusnya, apabila berhadapan dengan tuhan, mereka perlu tunduk hormat bersertakan niat. Apabila berdoa, mereka perlu meletakkan tangan di dada atau menadah tangan. 

Selain itu, doa ini juga adalah untuk berterima kasih pada tuhan mereka. Jika mereka dilanda masalah, mereka perlu mengelilingi kuil yang mereka kunjungi untuk mendapatkan ketenangan. Tambahan lagi, apabila berkunjung ke kuil, mereka perlu membawa makanan untuk dihidangkan kepada tuhan mereka dan memecahkan kelapa di tempat yang dikhaskan. Kelapa sangat simbolik dalam agama Hindu kerana pada bahagian kulit luar kelapa yang lembut dan halus melambangkan tubuh manusia. Manakala, bahagian kulit kelapa yang keras pula melambangkan sikap egoisme yang harus dipecahkan dan air kelapa tersebut melambangkan jiwa manusia yang bersatu dengan Tuhan.

3.0 PERAYAAN THAIPUSAM

Hari Thaipusam merupakan perayaan yang disambut oleh mereka yang beragama Hindu di seluruh dunia untuk menghormati dewa Hindu, Dewa Murugan atau juga dikenali sebagai Dewa Subramaniam. Thaipusam dirayakan pada bulan 'Thai' bulan kesepuluh dalam kalendar Tamil. Pada hari Thaipusam, bulan penuh melintasi bintang terang Pusam. 
Hari Thaipusam merupakan hari menunaikan nazar dan menebus dosa atau memohon ampundiatasdosadosa yang telah dilakukan selama ini. Tidak semua penganut Hindu akan menunaikan nazar. Nazar ialah memohon sesuatu kepada Dewa Murugan dan jika permohonan dikabulkan, maka satu acara tertentu diadakan sebagai tanda syukur.
Hasil temubual, Puan Virmala akan ke Batu Cave bagi Perayaan Thaipusam. Pada hari itu mereka akan membawa susu yang berwarna putih kerana susu itu dianggap paling suci. Susu ini diisikan dalam belanga tembikar atau kini dalam belanga aluminium. Belanga berisi susu ini akan dihias dengan berbagai corak, warna, daun dan benang. Belanga ini akan dijunjung di atas kepala dari luar kuil hinggalah ke dalam kuil. Selain itu, ramai juga lelaki Hindu yang mencukur rambut pada hari tersebut dan mewarnakan kepala dengan warna oren. Pengkhidmatan menggunting rambut ini ada disediakan di luar kuil dengan bayaran tertentu. Ia merupakan satu bentuk melepaskan atau membayar nazar.


Gambar 3: Tradisi Pecah Kelapa ketika Thaipusam




No comments:

Post a Comment